Basic categories and concepts of the problem of formation of communicative competence among students of medical university
PDF (Українська)

Keywords

professional training
communicative training
professional competence of a physician
communicative competence
system communicative skills
professional communication of future doctors in higher medical education
medical students

How to Cite

Nazaryan, R., Khmiz, T., & Kuzina, V. (2018). Basic categories and concepts of the problem of formation of communicative competence among students of medical university. Experimental and Clinical Dentistry, 2(1), 81-88. Retrieved from https://ecd.knmu.edu.ua/article/view/83

Abstract

One of the main priorities of modern high-quality education is a high level of communicative competence, i.e. readiness for effective professional communication of future doctors. It creates opportunities for competitiveness of graduates of higher medical educational institutions, contributes to the successful realization of their professional and career path, improves the mobility of students, expanding their potential in the course of communication with representatives of different sectors of activity, age categories, people of other countries.

The article analyzes and describes the main features of communicative competence of medical students: a definition of this category, its place in the system of professional competence, its structure, functions, communication skills, as well as the bases of professional communication of future doctors.

A high level of readiness of students to professional communication achieves in the result of communication training, which is conducted in higher medical educational institutions through communicative training as one of the components of vocational training. Communication training is teaching future doctors the knowledge, skills and professional communication skills with members of their professional activities. Communicative preparation of students-physicians achieves in the learning process as educational, humanitarian and professional disciplines.

An essential component of communicative competence of future doctors is the ability to communication and cooperation, which envisages the implementation of five types of communication: doctor-patient; patient-doctor; patient-patient; internal communication; internal communication of the patient.

Keywords: professional training, communicative training, professional competence of a physician, communicative competence, system communicative skills, professional communication of future doctors in higher medical education, medical students.

PDF (Українська)

References

Азаров Ю.П. Искусство воспитывать: Книга для учителей / Ю.П. Азаров. – М.: Просвещение, 1985. – 447 с.

Андреев Л.А. Компетентностная парадигма в образовании: опыт философско-методологического анализа / Л.А. Андреев // Педагогика. – 2005. – № 4. – С. 19–27.

Барановська Л. Навчання студентів спілкування на заняттях з основ психології та педагогіки / Л. Барановська // Педагогіка і психологія професійної освіти. – 2002. – № 2. – С. 32–42.

Березовин Н.А. Учитель и детский коллектив / Н.А. Березовин, Я.Л. Коломинский. – Минск: БГУ, 1975. – 160 с.

Бичок А.В. Формування культури професійного спілкування майбутніх фахівців міжнародного бізнесу і менеджменту: автореф. дис. … канд. пед. наук: спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» / А.В. Бичок. – Тернопіль, 2010. – 23 с.

Бодалев А.А. Психология общения / А.А. Бодалев. – М.–Воронеж: Акад. пед. и соц-х наук, Моск. психол.-соц. ин-т, 1996. – 253 с.

Боришевський М.Й. Духовні цінності як детермінанта розвитку й саморозвитку особистості / М.Й. Боришевський // Педагогіка і психологія: науково-теорет. та інформ. журнал. – 2008. – № 2 – С. 49–57.

Бурдейна Л. Діалогічне спілкування як необхідна умова формування моральної культури студентської молоді / Л. Бурдейна // Педагогіка і психологія професійної освіти. – 2004. – № 1 – С. 38–46.

Гончаренко С.У. Методика як наука / С.У. Гончаренко. – Хмельницький: Вид-во ХГПК, 2000. – 230 с.

Зязюн І.А. Філософія поступу і прогнозу освітньої системи / І.А. Зязюн // Педагогічна майстерність: проблеми, пошуки, перспективи: монографія. – К.–Глухів: РВВ ГДПУ, 2005. – 187 с.

Кан-Калик В.А. Педагогическая деятельность как творческий процесс (эмоционально-коммуникативные аспекты педагогического творчества): дисс. на соиск.уч ст. докт. псих.наук: 19.00.07 / В.А. Кан-Калик. – Грозный, 1985. – 487 с.

Коваленко О.Е. Комунікативні процеси у педагогічній діяльності: Навч. посібник / О.Е. Коваленко, Н.О. Брюханова, Т.В. Калініченко. – Х.: ВПП «Контраст», 2008. – 112 с.

Костюк Г.С. Принцип развития в психологии // Методологические и теоретические проблемы психологии / Г.С. Костюк; под ред. Е.В. Шороховой. – М.: Просвещение, 1969. – С. 118–152.

Крутецкий В.А. Основы педагогической психологи / В.А. Крутецкий. – М.: Просвещение, 1972. – 255 с.

Кузьмина Н.В. Профессионализм личности преподавателя и мастера производственного обучения / Н.В. Кузьмина; ВНИИ проф. техн. образования. – М.: Высш. школа, 1990. – 117 с.

Леонтьев А.А. Педагогическое общение / А.А. Леонтьев. – М.: Знание, 1979. – 47 с. // Новое в жизни, науке, технике (Серия: Педагогика и психология). – 1979. – № 1.

Лисенко С.А. Професійна компетентність учнів ПТНЗ як необхідна умова професійного становлення майбутніх фахівців / С.А. Лисенко, С.М. Шепеленко // Вища освіта України у контексті інтеграції до європейського освітнього простору: V Міжнародна наук.-практ. конф., 25–27 листопада 2010 р.: МОН України, Нац. АПН України, КНУ імені Т.Г. Шевченка та ін. – К., 2010. – С. 162–174.

Лысенко С.А. Коммуникативные процессы в педагогической деятельности: учебное пособие для студентов высших учебных заведений инженерно-педагогических специальностей / С.А. Лысенко, Т.В. Калиниченко. – Харьков: УИПА, 2011. – 59 с.

Лісовий М.І. Формування професійного мовлення майбутніх медичних працівників у вищих медичних навчальних закладах:. дис. ... канд. пед. наук: спец. 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти / М.І. Лісовий. – Вінниця, 2006. – 196 с.

Максимюк С.П. Педагогіка: Навч. посіб. / С.П. Максимюк. – К.: Кондор, 2009. – 670 с.

Маркова А.К. Психология профессионализма / А.К. Маркова. – М.: МГФ «Знание», 1996. – 308 с.

Пометун О. І. Компетентнісний підхід до оцінювання рівнів досягнень учнів: Презентація на нараді центру тестових технологій 19.10.2004 / О.І. Пометун. – К., 2004. – 10 с.

Поплавська С.Д. Формування готовності студентів медичних коледжів до комунікативної взаємодії у професійній діяльності: автореф. дис. ... канд. пед. наук: спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» / С.Д. Поплавська. – Житомир, 2009. – 20 с.

Равен Дж. Компетентность в современном обществе: выявление, развитие и реализация [пер. с англ.] / Джон Равен. – М.: Когито-Центр, 2002. – 396 с.

Симонов В.П. Диагностика личности и профессионального мастерства преподавателя: учеб. пособие для студентов педвуза, учителей и слушателей ФПК / В.П. Симонов. – М.: Межд. пед. акад., 1995. – 192 с.

Уваркіна О.В. Формування комунікативної культури студентів вищих медичних закладів освіти в процесі вивчення психолого-педагогічних дисциплін: автореф. дис. ... канд. пед. наук: спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» / О.В. Уваркіна. – К., 2003. – 22 с.

Чайка Г.Л. Культура ділового спілкування менеджера: навч. посіб. / Г.Л. Чайка. – К.: Знання, 2005. – 442 с.

Шутько Т.П. Формування комунікативних якостей майбутніх молодших медичних спеціалістів у професійній підготовці: дис. ... канд. пед. наук: спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» / Т.П. Шутько. – Полтава, 2013. – 260 c.

Ягупов В.В. Компетентнісний підхід до підготовки фахівців у системі вищої освіти / В.В. Ягупов, В.І. Свистун // Наукові записки НаУКМА: наукове фахове видання. – К., 2007. – Т. 71. – С. 3–8.

Великий тлумачний словник сучасної української мови / Уклад., голов. ред. В.Т. Бусел. – К.; Ірпінь: ВТФ «Перун», 2004. – 1440 с.

Енциклопедія освіти / Голов. ред. В.Г. Кремень, Акад. пед. наук України. – К.: Юрінком Інтер, 2008. – 1040 с.

Інноваційні технології навчання в діяльності інженера-педагога: навч. посібник для інженерівпедагогів: у 2 ч. / О.Е. Коваленко, Л.В. Штефан, С.А. Лисенко та ін.; за ред. О.Е. Коваленко, Л.В. Штефан. – Х.: Вид-во ТОВ «Цифрова друкарня № 1», 2013. – Ч. 1: Теоретичні основи. – 195 с. – (Бібліотека інженера-педагога).

Личность и профессия : психологическая поддержка и сопровождение : учеб. пособие / Л.М. Митина, Ю.А. Кореляков, Г.В. Шавырина и др.; под ред. Л.М. Митиной. – М.: Издат. центр «Академия», 2005. – 336 с.

Педагогіка вищої школи: навч. посіб. / З.Н. Курлянд, Р.І. Хмелюк, А.В. Семенова та ін.; за ред. З.Н. Курлянд. – 3-тє вид., перероб. і доп. – К.: Знання, 2007. – 495 с.

Психологічні аспекти професійної підготовки конкурентноздатних фахівців: монографія / Г.С. Дегтярьова, М.М. Козяр, І.М. Матійків та ін.; за ред. Л.А. Руденко. – К., 2012. – 170 с.

Система управління якістю медичної освіти в Україні: монографія / І.Є. Булах, О.П. Волосовець, Ю.В. Вороненко та ін. – Д.: «АРТ-ПРЕС», 2003. – 212 с.

Сучасний тлумачний словник української мови: 65000 слів / За заг. ред. д-ра філол. наук, проф. В.В. Дубічинського. – Х.: ВД «ШКОЛА», 2006. – 1008 с.

Van den Berg P. Personality traits and job characteristics as predictors of job experience / P. Van den Berg, J. Feij // European J. of Personality. – 1993. – V. 7. – Р. 337–357.

Tranel N. Effects of perceptual isolation of introverts and extraverts / N. Tranel // J. Psichiatr. Research. – 1962. – V. 1. – Р. 185–192.